Vi har lång erfarenhet av kommersiell fastighetsutveckling i partnerskap med olika fastighetsägare. Detta innebär att vi kan vara din kompletta partner och resurs vid alla former av om-, till- och nybyggnationer. Thomas Raab, som jobbar med tidiga skeden på Bergman & Höök, ger sin syn på vad som gör ett samverkansprojekt framgångsrikt.

Vad är man som beställare orolig för?

Beställaren är alltid expert på sin egen verksamhet och vet vad den vill uppnå med sin fastighet men kanske inte hur. Det kan till exempel vara att slutprodukten ska vara enkel att sköta, att värmen ska vara enkel att styra och reglera och att larmsystemen inte får vara för komplicerade. Alla valmöjligheter gör det lätt att sväva i ovisshet. Vi är experter på hur:et och fungerar alltid som bollplank och kommer med råd och rekommendationer baserade på vår långa erfarenhet. Den andra orosmomentet handlar ofta om ekonomi, att man är osäker på vad bygget kommer att kosta. Därför gör vi alltid en kostnadsuppskattning i början av projektet och regelbundna kostnadskontroller under resans gång där vi säkerställer att vi håller budget och redovisar vad olika lösningar kostar. Att ha full kostnadstransparens ger stor trygghet för beställaren. Vår uppgift är att lotsa beställaren och att optimera lösningarna utifrån förutsättningarna vi får.

Vilken är den vanligaste felkällan i samband med ny- eller ombyggnation?

För att driva ett projekt framgångsrikt krävs en omfattande förståelse för projektets omfattning och övergripande mål. Det inkluderar till exempel vad varje yta ska användas till, vem som ”gör vad – var”, önskade resultat och alla övriga specifika krav man har på slutprodukten. Därför är det bra om beställaren är öppen i sin verksamhet, beskriver hur den fungerar och vad man vill uppnå för att nå en önskad framgång i sin framtida affär. Vi är genuint intresserade i att undersöka och verkligen lyssna till behoven. Ju tydligare bild vi får, desto bättre process och vinnande slutresultat skapar vi tillsammans.

Vad innebär det att ni har transparent kostnadsredovisning?

-Det innebär att beställaren har en tydlig insyn i hur pengarna används, en minimerad risk för missförstånd och en ökad möjlighet att identifiera och åtgärda eventuella problem i ett tidigt skede. Det medför samtidigt att beställaren har möjligheter att förändra och anpassa sina val genom byggprocessen. Om något skulle bli billigare än beräknat, kan pengar istället läggas där de ger ännu större nytta för beställaren.

Vilka mervärden kan ni tillföra under processens gång?

-Utöver att undvika onödiga merkostnader handlar det främst om användarkvaliteter. Det kan vara finare personalutrymmen, bättre arbetsplatsbelysning, trevligare materialval, bättre akustikförhållanden och lösningar som kan bidra till en bättre fastighetsekonomi på sikt.

Finns det något ni kan bli bättre på?

-Att bygga vårt varumärke så att vi blir mer kända bland beställare. Idag får vi många jobb på rekommendation från arkitekter och nöjda fastighetsägare. Hade fler fastighetsägare vetat att vi finns och hur vi jobbar hade de istället ringt oss direkt. Då hade vi kunnat vara med i ett tidigare stadie, identifierat potentiella risker, eliminerat merkostnader, säkrat tidsplaner och rekommenderat rätt arkitekt för varje projekt, för att kunna skapa bästa möjliga slutprodukt för kunden. Det är alltid idealscenariot.

Läs vad Pretec fick ut av sitt samverkansprojekt med oss. >>
Pretecs nya anläggning – en spegelbild av visionen