Bergman & Höök satsar vidare både internt och externt med kundnyttan i fokus. Sedan 2020 samarbetar vi med utvecklingskonsulten och föreläsaren Maria Tornberg vid Human Brain AB, med målet att alla våra intressenter ska känna den positiva effekten av att vara i kontakt med oss.
– På Bergman & Höök har vi alla en stor nyfikenhet, säger Mattias Klysing, VD. Det är den som gör att vi alltid söker ny kunskap och sätt att utvecklas. Maria Tornberg har en intressant bakgrund som beteendevetare med erfarenhet av att utveckla det strategiska och affärsmässiga ledarskapet. Hennes kunskap om hur våra hjärnor fungerar är något vi på Bergman & Höök har stor glädje av. Med den kunskap och hjälp vi får från Maria, så ökar vi inte bara vår förmåga till prestation, utan också vår förmåga att påverka hur vi mår. Syftet med Marias specifika hjälp till vår ledningsgrupp är att vi ska kunna gå från tankar och visioner till handling ut i organisationen så att alla våra medarbetare, alla kunder, ja alla våra intressenter ska känna den positiva effekten av att vara i kontakt med oss.
Medvetandegörande minskat stresspåslag
– Vår hjärna ser precis likadan ut som för miljoner år sedan när vi levde på att plocka bär och bara var inställda på överlevnad, säger Maria. Den ägnar sig fortfarande åt att läsa av omgivningen och reagerar på allt som är nytt. När vi till exempel träffar nya människor börjar hjärnan gå på högvarv och skickar signaler till binjurarna att sända ut stresshormonet kortisol. Vi blir spända och försöker samla in så mycket information vi kan att vi kanske inte ens hinner registrera vad personen vi skakar hand med heter. När vi blir medvetna om detta får vi lättare att dra i handbromsen när det behövs. Vi förstår varför vi reagerar som vi gör och tar lättare kommandot över stresspåslaget. Vi blir mindre stressade, gladare och kommer in i en positiv loop som smittar av sig på omgivningen.
Positiv stämning för maximal kundnytta
– Kunskapen och insikten om hur vi medvetet och omedvetet påverkar varandra är viktig inom alla ledningsgrupper liksom i resten av organisationen, fortsätter Maria. Därför måste alla som är en del av företaget får arbeta tillsammans med detta. Jag har arbetat en del inom byggbranschen och tycker att Bergman & Höök utmärker sig på flera sätt. De har en stolthet och framåtanda även när konjunkturen går ner. De vill hela tiden bli bättre och har en fantastisk stämning som gör att jag alltid går från våra möten med en positiv känsla. Den positiva stämningen är så klart något som även kunden känner, får nytta och glädje av. Under våren kommer vi hålla flera workshops tillsammans. Det gäller att även de nyanställda får vara med på tåget för att Bergman & Höök ska utvecklas och alltid ska kunna infria löftet om att vara den mest hängivna byggaren.